برای رسیدن به موفقیت در مسیر پر پیچ و خم کسب و کار اینترنتی اولین کاری که باید انجام بدهید برای دامنه سایت خود یک اسم مناسب انتخاب کنید اسمی که به آسانی در ذهن افراد بماند همچنین باید بررسی کنیم صاحب های قبلی دامنه کار اشتباهی انجام نداده باشند در این مقاله می خواهم در مورد ابزار بررسی وضعیت دامنه با شما صحبت کنم علاوه بر این تمام مراحل آنالیز دامنه را با هم بررسی می کنیم
چرا ثبت کردن دامنه های قدیمی پر خطر است ؟
اگر شما فقط اسم یک دامنه را دوست داشته باشید و آن را ثبت کنید حتی اگر چند ماه برای انتشار محتواهای بسیار جذاب وقت صرف کنید در نهایت شما نتیجه خوبی را نمی گیرید شاید به نظرتان غیر منطقی باشد ولی خوب اگر بیشتر بررسی کنید متوجه خواهید شد دامنه شما را قبلا موتورهای جستجو ایندکس کردند پس شانسی و عجولانه یک دامنه را ثبت نکنید اگر می بینید که یک دامنه آزاد است به این معنی نیست کسی تا حالا آن را ثبت نکرده است بعضی از افراد فراموش می کنند که دامنه خود را تمدید کنند یا کارهای اشتباهی با این دامنه انجام دادند و دیگر تمایلی ندارند آن را ثبت کنند
سابقه خطرناک دامنه ها چه ضرری دارد ؟
صاحبان قبلی این دامنه ها محتواهای نامناسب منتشر کردند و موتورهای جستجو آن را ایندکس کردند یا ممکن است قوانین گوگل را رعایت نکرده باشند و با لینک سازی اشتباه ضربه های بزرگی به دامنه زده باشند و تمام این موارد باعث می شود تا گوگل رتبه بدی را به این دامنه بدهد و نکته دیگری که وجود دارد ممکن است به خاطر عملکرد غیر حرفه ای صاحبان قبلی کاربران این دامنه را دوست نداشته باشند
دامنه های با سابقه یا بدون سابقه را انتخاب کنیم ؟
کارشناس های دیجیتال مارکتینگ اعتقاد دارند که اگر مبتدی هستید بهتر است دامنه های بدون هیچ سابقه را ثبت کنید زیرا دامنه های با سابقه ممکن است خطرناک باشید و موفقیت شما را با چالش های بدی مواجهه کند در حالت کلی دامنه ها را می شود به سه دسته تقسیم بندی کرد
- دامنه هیچ سابقه ای ندارد مثل بوم نقاشی که سفید است و شما طرح خود را روی آن می کشید در اینترنت هم شما می توانید دامنه ای را انتخاب کنید که هیچ کس با آن کار نکرده است
- دامنه هایی که سابقه خوبی دارند و توانسته اند در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرند
- دامنه هایی که در گوگل یا Yandex در لیست سیاه قرار دارند و کار کردن با آن ها نتیجه خوبی برای شما نخواهد داشت
۴ ابزار بررسی وضعیت دامنه برای متوجه شدن تاریخچه دامنه
اگر می خواهید دامنه های با سابقه را ثبت کنید باید بتوانید به تاریخجه دامنه دسترسی داشته باشید و با بررسی دقیق دامنه را ثبت کنید تا نتیجه خوبی بگیرید من به شما این ابزارها را معرفی می کنم
تاریخچه سایت ها در Web.archive.org
برای این بررسی کنید در گذشته در دامنه چه محتواهای منتشر شده است می توانید به سایت Web.archive.org بروید این سایت یک آرشیو بزرگ از صفحه های همه وب سایت ها می باشد که در آن عکس ها و متن ها را خواهید دید کار کردن با این سایت بسیار ساده است کافیست به سایت Web.archive.org بروید و در این سایت عضو شوید و پس از آن آدرس مورد نظر خود را وارد کرده و تاریخچه سایت را ببینید
برای مثال در قسمت نام دامنه عبارت yandex.ua را وارد می کنیم و می بینید که سایت یاندکس از ۲۰۰۷ شروع به فعالیت کرده و می توانید هر تاریخی که می خواهید را بروید و محتواهای سایت را در آن زمان ببینید وب آرشیو به شما کمک می کند تا سن دامنه را بفهمید و علاوه بر این حوزه ای فعالیت را متوجه می شوید و با توجه به این اطلاعات دامنه مورد نظر را بخرید
تشخیص بدون سابقه بودن دامنه
اگر آدرس دامنه ای را وارد کنید و عبارتی که در تصویر زیر می بینید را مشاهده کردید به این معنی است که دامنه را هیچ کس قبلا ثبت نکرده و شما می توانید برای اولین بار دامنه را ثبت کنید
اهمیت حوزه فعالیت دامنه
زمانی که شما نام دامنه را در Web archive بررسی می کنید محتواهای سایت را هم ببینید در صورتی که محتوای دامنه با حوزه فعالیت شما یکی بود دامنه را ثبت کنید در غیر این صورت اگر شما دامنه را ثبت کنید موتورهای جستجو به دامنه اعتبار نمی دهند و شما به سختی می توانید رتبه بگیرید
سایت Whois.domaintools.com
کار کردن با این ابزار به این صورت می باشد که شما باید به صفحه اصلی سایت بروید و آدرس دامنه خود را وارد کنید و برای شما جدولی آورده می شود که در آن قسمتی به نام Whois Record وجود دارد اگر این قسمت خالی باشد یعنی که این دامنه مورد نظر آزاد می باشد
اگر قبلا دامنه استفاده شده باشد می توانید تاریخچه دامنه را مشاهده کنید
سایت Linkpad.ru
اگر می خواهید موضوع سایت را متوجه شوید این ابزار به شما کمک فوق العاده ای می کند همچنین این ابزار بک لینک هایی که باعث می شود سایت شما پنالتی شود یا کاهش رتبه بگیرد را شناسایی می کند و امکاناتی دیگری که این سایت دارد می تواند لینک های داخلی و خارجی سایت را نشان دهد کار کردن با این ابزار ساده می باشد شما تنها کاری که باید انجام بدهید نام دامنه مورد نظر را بنویسید و بعد بر روی دکمه FIND LINKS کلیک کنید
موتورهای جستجو
برای این که گذشته یک دامنه را بررسی کنید می توانید در گوگل نام دامنه را جستجو کنید تا خیلی ساده بتوانید صفحات ایندکس شده و اطلاعات دیگر را ببینید اگر سایت به تازگی حذف شده باشد احتمال این که در کش گوگل هنوز اطلاعاتی از سایت وجود داشته باشد بسیار زیاد است
جمع بندی
ثبت کردن دامنه های با سابقه زمانی منطقی است که موتورهای جستجو آن را جریمه نکرده باشند همچنین موضوع قبلی که با دامنه کار شده است با حوزه فعالیت شما مرتبط باشد و بین کاربران تبلیغ منفی نشده باشد و اسم دامنه جذاب و به آسانی به خاطر سپرده شود و اگر کلمه کلیدی کسب و کارتان هم در اسم دامنه موجود باشد بسیار عالی است اگر یک دامنه همه این ویژگی ها را در کنار هم داشته باشد برای شما مفید است در غیر اینصورت اگر دامنه ای بدون سابقه ثبت کنید بهتر است
ممنون از این که تا انتهای این مقاله همراه من بودید و امیدوارم این ۴ ابزار بررسی دامنه (domain check tool) به شما کمک کند تا دامنه های بسیار خوبی را ثبت کنید و کسب و کار بسیار پولسازی را برای خود راه اندازی کنید اگر سوال یا انتقاد و پیشنهادی داشتید در قسمت نظرات با من در میان بگذارید
https://is.gd/HvJb89 | https://cutt.ly/SlwYK2I | https://v.gd/QAFtOu |
http://gg.gg/o47gr | http://bit.do/fNbPi | https://bit.ly/3aylpMg |